Thursday 15 September 2011

Keajaiban Kitab Suci Al-Quran Part 4


Note: All English verses are translations of the meanings of the Qur'an which was revealed in Arabic

God Almighty says in the Holy Quran: "By Time, Indeed, mankind is in loss, Except for those who have believed and done righteous deeds and advised each other to truth and advised each other to patience." 

Firman Allah Ta’ala: ‘Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar’. (Qur'an, Al-Asr 103)



"Hujan/Rain"

Dalam Al’Quran satu bahan dari informasi yang diberikan mengenai hujan adalah bahwa hal itu diturunkan ke bumi dalam saiz yang jatuh tempo kadar. Hal ini disebutkan dalam Surah Zukhruf sebagai berikut;

بسم الله الرحمن الرحيم


Firman Allah Taala:

"Dialah yang menurunkan hujan dalam kadar (saiz) akibat dari langit dengan yang Kami membawa negeri yang mati kembali ke kehidupan. Itu adalah bagaimana anda juga akan dibangkitkan (dari kematian)." (Surah Az-Zukhruf 43: Ayat: 11)


Kuantiti ini diukur dalam hujan telah kembali ditemui oleh kajian moden. Dianggarkan bahawa dalam satu detik, sekitar 16 juta tan air mengewap dari Bumi.

Angka ini berjumlah 513000000000000 tan air dalam satu tahun.

Jumlah ini sama dengan jumlah hujan yang jatuh di bumi dalam setahun. Ini bermakna bahawa air terus menerus beredar dalam suatu kitaran yang seimbang, dalam "mengukur". Kehidupan di bumi bergantung pada siklus air.

Bahkan jika orang menggunakan semua teknologi yang terdapat di dunia, buatan mereka tidak akan mampu menyalinkan kitaran ini.


Bahkan penyimpangan kecil dalam keseimbangan ini akan menyebabkan ketidak- seimbangan ekologi utama yang akan membawa tentang akhir kehidupan di Bumi.  Namun, ini tidak pernah terjadi, dan hujan terus turun setiap tahun dalam jumlah yang sama  seperti dinyatakan dalam Al-Quran.


Setiap tahun, jumlah air yang menguap dan yang jatuh kembali ke bumi dalam bentuk hujan adalah "pemalar": 513 trilion tan.

Jumlah ini terus-menerus dinyatakan dalam Al-Quran dengan istilah "menghantar menurunkan air dalam saiz akibat dari langit". Kehadiran kuantiti ini sangat penting bagi keberlangsungan keseimbangan ekologi, dan kerana itu, kehidupan.



“Pembentukan Hujan”

Pembentukan hujan masih merupakan misteri besar untuk masa yang lama. Hanya selepas radar cuaca ditemukan, boleh didapatkan tahap-tahap pembentukan hujan. Menurut ini, pembentukan hujan terjadi dalam 3 tahap.

Pertama, "bahan baku" hujan naik ke udara dengan angin. Kemudian, awan terbentuk, dan akhirnya hujan muncul. Akuan Al-Qur'an tentang pembentukan hujan merujuk tepat untuk proses ini. Dalam satu ayat, pembentukan ini digambarkan dengan cara ini:


Firman Allah Taala: "Itu lah Allah yang menghantar angin yang menimbulkan awan yang Dia menyebar tentang langit namun Dia menghendaki Dia membentuk mereka menjadi gelap dan rumpun. Anda melihat hujan datang mengalir keluar dari tengah-tengah mereka. Ketika Ia membuatnya jatuh pada orang-orang hamba-Nya yang Dia kehendaki, mereka bergembira" (Ar-Rum:30:  Ayat 48)

Sekarang, mari kita amati 3 tahap yang digariskan dalam ayat yang lebih teknikal.

TAHAP PERTAMA: "Dialah Allah yang menghantar angin . . . "

Tak terhitung gelembung udara yang terbentuk oleh busa di lautan pecah terus-menerus dan menyebabkan zarah-zarah air tersembur menuju langit. Zarah-zarah ini, yang kaya akan garam, lalu diangkut oleh angin dan bergerak ke atas di atmosfera.

Zarah-zarah ini, yang disebut aerosol, berfungsi sebagai perangkap air, dan tetes membentuk awan dengan mengumpulkan sekitar air stim sendiri, yang naik dari lautan sebagai titisan kecil.

TAHAP KE-2: ". . . yang membangkitkan awan yang Dia menyebar tentang langit namun Dia menghendaki Dia membentuk mereka ke dalam rumpun gelap . . . ".

Awan-awan terbentuk dari wap air yang memeluwap di sekitar kristal garam atau zarah debu di udara. Karena air hujan dalam awan sangat kecil (dengan diameter antara 0.01 dan 0.02 mm), awan-awan itu bergantungan di udara, dan menyebar di langit. Jadi, langit ditutupi awan.


Ilustrasi di atas menunjukkan titisan air yang dilepaskan ke udara. Ini adalah tahap pertama dalam pembentukan hujan. Setelah itu, titisan air di dalam awan yang baru terbentuk akan melayang di udara dan kemudian memeluwap untuk membentuk hujan. Semua tahap-tahap ini berkaitan dalam Al-Quran.

TAHAP KE-3: ". . . dan kamu lihat hujan datang mengalir kami dari tengah-tengah mereka" partikel air yang mengelilingi kristal garam dan zarah debu menebal hujan dan bentuk, sehingga, titis yang menjadi lebih berat dari udara meninggalkan awan dan mulai jatuh ke tanah sebagai hujan.

Sebagaimana telah kita lihat, setiap peringkat dalam pembentukan hujan adalah berkaitan dalam ayat-ayat Al-Quran.Selanjutnya, tahap-tahap ini dinyatakan dalam turutan yang betul persis.

Sama seperti dengan banyak fenomena alam lain di bumi, Allah Subha-nahu-wa-taala memberikan penjelasan yang paling benar daripada fenomena ini juga, dan membuatnya dikenal orang pada abad Al-Quran sebelum dijumpai. Dalam ayat lain, maklumat berikut diberikan mengenai pembentukan hujan:


Firman Allah Taala:

Tidakkah engkau melihat bahawasanya Allah mengarahkan awan bergerak perlahan-lahan, kemudian Dia mengumpulkan kelompok-kelompoknya, kemudian Dia menjadikannya tebal berlapis-lapis?

Selepas itu engkau melihat hujan turun dari celah-celahnya. Dan Allah pula menurunkan hujan batu dari langit, dari gunung-ganang (awan) yang ada padanya; lalu Ia menimpakan hujan batu itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya, dan menjauhkannya dari sesiapa yang dikehendakiNya. Sinaran kilat yang terpancar dari awan yang demikian keadaannya, hampir-hampir menyambar dan menghilangkan pandangan. (Surah An-Nur: 24: Ayat 43)


Para saintis mengkaji jenis awan menemui keputusan yang mengejutkan mengenai pembentukan awan hujan. Awan hujan terbentuk dan berbentuk sesuai dengan sistem dan tahapan tertentu. tahap pembentukan dari beberapa cumulonimbus, satu jenis awan hujan, adalah:

TINGKAT PERTAMA: Menjadi didorong bersama: Awan terbawa, iaitu, mereka digalakkan bersama, oleh angin.

TINGKAT KE-2: Bergabung: Kemudian, awan kecil (awan kumulus) didorong oleh angin sepanjang bergabung bersama, membentuk awan yang lebih besar (9)


Awan kecil (awan kumulus) dinyatakan bersama dan menyertai bersama oleh angin, iaitu, sebagai ayat yang mengatakan: ". . . drive Allah sepanjang awan, kemudian mengumpulkan antara . . ."

TINGKAT 3: Penumpuan: Ketika awan kecil bergabung bersama, Gerakan hawa menegak dalam meningkatkan awan yang lebih besar. Gerakan hawa menegak di dekat pusat awan lebih kuat daripada yang dekat tepi. Gerakan hawa menegak ini menyebabkan tubuh awan berkembang secara menegak, sehingga awan yang ditumpuk.

Pertumbuhan menegak ini menyebabkan tubuh awan untuk meregangkan ke daerah lebih dingin dari atmosfera, di mana titisan air dan hujan merumuskan dan mula tumbuh lebih besar dan lebih besar. Ketika titisan air dan hujan menjadi terlalu berat bagi Gerakan hawa menegak untuk menyokong mereka, mereka mulai jatuh dari awan sebagai hujan, hujan batu, dll.

Kita harus ingat bahawa ahli meteorologi hanya baru-baru datang untuk mengetahui butiran ini awan, pembentukan struktur dan fungsi, dengan menggunakan peralatan canggih seperti kapal terbang, satelit, komputer dll jelas bahawa Tuhan telah memberi kita sepotong maklumat yang tidak mungkin dikenali 1,433 tahun yang lalu.


“Angin Yang Mengawinkan”

Dalam satu ayat Al-Qur'an, yang "mengahwinkan" ciri-ciri angin, dan pembentukan hujan sebagai akibatnya disebutkan.


Firman Allah Taala,

(Dan Kami hantarkan angin sebagai pembawa air dan pemindah benih; maka dengan itu Kami menurunkan air (hujan) dari langit, kemudian Kami berikan kamu meminumnya; dan bukanlah kamu yang (berkuasa menurunkannya atau) menyimpannya). (Surah Al-Hijr: 15: Ayat 22)

Dalam ayat ini, menunjukkan bahawa tahap pertama dalam pembentukan hujan adalah angin. Sampai awal abad ke-20, hubungan hanya antara angin dan hujan yang diketahui, adalah bahawa angin mendorong awan.

Namun, penemuan ilmu meteorologi modern telah menunjukkan peranan "mengahwinkan" dari angin dalam pembentukan hujan.

Fungsi mengahwinkan dari angin ini terjadi dengan cara yang berikut:

Pada permukaan laut dan samudera, gelembung udara yang tak terhitung jumlahnya terbentuk kerana tindakan air berbusa. Saat gelembung ini pecah, ribuan partikel kecil, dengan diameter hanya seperseratus milimeter, terlempar ke udara.

Zarah-zarah ini, yang dikenali sebagai "aerosol", bercampur dengan debu dibawa dari tanah oleh angin, dan selanjutnya terbawa ke lapisan atas atmosfera. Zarah-zarah ini dibawa naik lebih tinggi oleh angin bersentuhan dengan uap air di sana.

Wap air memeluwap di sekitar zarah-zarah ini dan berubah menjadi titisan air. Titisan air ini pertama berkumpul dan membentuk awan, dan kemudian jatuh ke bumi dalam bentuk hujan. Seperti yang dilihat, angin "mengawinkan" wap air yang melayang di udara dengan zarah-zarah yang di bawanya dari laut, dan akhirnya membantu pembentukan awan hujan.

Apabila angin tidak memiliki sifat ini, titisan air di atmosfera bahagian atas tidak akan pernah bentuk, dan tidak akan ada hal seperti hujan.

Hal yang paling penting di sini adalah bahawa peranan utama dari angin dalam pembentukan hujan telah dinyatakan berabad-abad yang lalu dalam sebuah ayat Al-Quran, pada saat orang tahu sedikit tentang fenomena alam . . .


Gambar di atas menunjukkan tahap dalam pembentukan gelombang. Gelombang dibentuk oleh angin bertiup di atas permukaan air. Dengan angin, zarah air mula bergerak dalam gerakan melingkar.

Gerakan ini akan bentuk gelombang, satu demi satu, dan gelembung dibentuk oleh gelombang tersebar di udara. Ini adalah tahap pertama dalam pembentukan hujan.

Proses ini dinyatakan dalam ayat itu sebagai "Kami mengirimkan angin mengahwinkan dan kemudian menyebabkan air turun dari langit."

“Laut Tidak Bergaul dengan Satu Sama Lain”

Ia biarkan air 2 laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu;
Firman Allah Taala,

Ia biarkan air 2 laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu; (Surah 55 Ar-Rahman: 55: Ayat 19)


Firman Allah Taala: Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya;  (Surah Ar-Rahman: 55: Ayat 20)

Property laut, bahawa mereka datang bersama-sama tetapi tidak berbaur dengan satu sama lain sama sekali, hanya sangat baru-baru ini ditemui oleh ahli kelautan. Kerana kekuatan fizikal yang disebut "tegangan permukaan", perairan laut tetangga tidak campuran.

Disebabkan oleh perbezaan kepadatan perairan mereka, tegangan permukaan mencegah mereka dari bercampur satu sama lain, sama seperti jika dinding tipis di antara mereka.

Sisi menarik untuk ini adalah bahawa selama tempoh ketika orang-orang tidak mempunyai pengetahuan fizik, tegangan permukaan, atau Oseanografi; ini terungkap dalam Al-Quran.







Ia ilaha illALLAH

SOLUTION: *Poverty Killer *Recession Killer  *Global Peace 
Be the First! JOIN 1WORLDCommunityForYOURCountry
Remember: 'U' Do Not Ask WHY 'U' Ask Why Not'