Friday 16 September 2011

Keajaiban Kitab Suci Al-Quran Part 5


Note: All English verses are translations of the meanings of the Qur'an which was revealed in Arabic

God Almighty says in the Holy Quran: "By Time, Indeed, mankind is in loss, Except for those who have believed and done righteous deeds and advised each other to truth and advised each other to patience." 

Firman Allah Ta’ala: ‘Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar’. (Qur'an, Al-Asr 103)



“Kegelapan Di Laut Dan Gelombang”

بسم الله الرحمن الرحيم

Firman Allah Taala: Atau (orang-orang kafir itu keadaannya) adalah umpama keadaan (orang yang di dalam) gelap-gelita di lautan yang dalam, yang diliputi oleh ombak bertindih ombak; di sebelah atasnya pula awan tebal (demikianlah keadaannya) gelap-gelita berlapis-lapis - apabila orang itu mengeluarkan tangannya, ia tidak dapat melihatnya sama sekali. Dan (ingatlah) sesiapa yang tidak dijadikan Allah menurut undang-undang peraturanNya mendapat cahaya (hidayah petunjuk) maka ia tidak akan beroleh sebarang cahaya (yang akan memandunya ke jalan yang benar). (Surah An-Nur: Ayat: 40)

Persekitaran umum di laut dalam, digambarkan dalam buku bernama “Lautan”: Kegelapan di laut dalam dan lautan yang ditemui di sekitar - kedalaman 200 meter dan bawah. Pada kedalaman ini, hampir tidak ada cahaya. Di bawah kedalaman 1000 meter tidak ada cahaya sama sekali. *(12)

Hari ini, kita tahu tentang struktur umum dari laut, ciri-ciri makhluk hidup di dalamnya, serta jumlah air yang dikandungnya, luas permukaan dan kedalaman.


Kapal selam dan peralatan khusus, yang dikembangkan dengan teknologi moden, membolehkan para saintis untuk mendapatkan maklumat ini. Manusia tidak boleh menyelam lebih daripada 40 meter di bawah tanpa bantuan peralatan khas. Mereka tidak dapat bertahan hidup tanpa bantuan dalam, bahagian dalam gelap lautan, seperti pada kedalaman 200 meter.

Untuk alasan ini, para saintis hanya baru-baru ini mampu menemukan potongan-potongan maklumat terperinci mengenai laut. Namun, kenyataan dari "kegelapan di laut dalam" digunakan dalam Surah Nur 1,433 tahun yang lalu. Ini tentunya merupakan salah satu keajaiban Al-Quran bahawa maklumat tersebut diberikan pada waktu di mana tidak ada peralatan yang membolehkan manusia untuk menyelam ke kedalaman laut yang sedia.


Pengukuran yang dilakukan dengan teknologi saat ini telah mendedahkan bahawa peratus antara 3 dan 30 dari sinar matahari tercermin di permukaan laut. Kemudian, hampir semua 7 warna dari spektrum cahaya diserap, satu demi satu, di 200 meter pertama, kecuali untuk cahaya biru.

Di bawah kedalaman 1,000 meter, ada cahaya sama sekali. (Di atas gambar). Fakta ilmiah ditunjukkan dalam ayat 40 daripada Surah Nur dalam Al-Quran 1,433 tahun yang lalu.

Selain itu, kenyataan dalam ayat 40 dari Surah Nur". . . seperti kegelapan laut yang tidak dapat difahami yang diliputi oleh gelombang di atas yang di atas gelombang awan . . ." menarik perhatian kita kepada satu lagi keajaiban Al-Quran.


Gambar atas merupakan gelombang dalaman pada antara muka antara 2 lapisan air kerapatan yang berbeza. Lapisan bawah lebih padat maka atas satu. Fakta ilmiah, dinyatakan dalam ayat 40 daripada Surah Nur dari 14 abad Al-Quran yang lalu, telah ditemui oleh para saintis saat ini hanya sangat baru-baru ini.

Para saintis baru-baru ini mendapati bahawa terdapat gelombang dalaman, yang "terjadi pada antara muka kepadatan antara lapisan kerapatan yang berbeza."

Gelombang ini dalam menutup air kedalaman laut dan samudera kerana air di dalam mempunyai kerapatan yang lebih tinggi daripada air di atasnya.

Gelombang dalaman bertindak seperti gelombang permukaan. Mereka boleh pecah, seperti gelombang permukaan. Gelombang dalaman tidak dapat dilihat oleh mata manusia, tetapi mereka boleh dikesan dengan mempelajari suhu atau perubahan salinitas pada lokasi tertentu. *(13)

Laporan dalam Al-Quran benar-benar berjalan sejajar dengan penjelasan di atas. Tanpa kajian, seseorang hanya boleh melihat gelombang pada permukaan laut. Tidak mungkin bagi seseorang untuk mengetahui mengenai gelombang dalaman di bawah laut.

Namun, dalam Surah Nur, Allah menarik perhatian kita ke jenis gelombang yang terjadi di kedalaman lautan. Tentu saja, fakta ini, yang para saintis telah menemui baru-baru ini, menunjukkan sekali lagi bahawa Al-Quran adalah firman Allah.


“Daerah itu Kawalan Kami”



Firman Allah Taala: Jangan sekali-kali berlaku derhaka! Demi sesungguhnya jika ia tidak berhenti (dari perbuatannya yang buruk itu), nescaya Kami akan menyentap ubun-ubunnya (dan menyeretnya ke dalam neraka), - (Surah Al-`Alaq 96: Ayat 15)


Firman Allah Taala:


Ubun-ubun (orang) yang berdusta, yang bersalah. (Surah Al-`Alaq: 96: Ayat 16)

Istilah "itu berbohong, Ubun-ubun berdosa" dalam ayat di atas yang paling menarik. Penelitian yang dilakukan pada tahun-tahun kebelakangan mendedahkan bahawa bahagian prefrontal, yang bertanggung jawab atas pengurusan fungsi-fungsi tertentu dari otak, terletak di bahagian depan tulang tengkorak.

Para saintis hanya menemukan fungsi daerah ini, yang menunjukkan Al-Quran 1,433 tahun yang lalu, dalam 60 tahun terakhir.

Jika kita melihat ke dalam tengkorak di bahagian depan kepala, kita akan menemukan daerah frontal dari otak besar. Sebuah buku berjudul Essentials Anatomi dan Fisiologi, yang meliputi hasil penelitian terbaru tentang fungsi daerah ini, berkata:

Motivasi dan pandangan jauh ke depan untuk merancang dan memulakan gerakan berlaku di bahagian anterior dari lobus frontal, daerah prefrontal. Ini adalah daerah korteks asosiasi . . . . *(14)

Buku tersebut juga mengatakan: pusat fungsional bagi perilaku menyerang . . . *(15)

Sehubungan dengan penglibatannya dalam motivasi . . .


Jadi, daerah ini dari otak bertanggung jawab atas perancangan, motivasi, dan memulakan perilaku baik dan berdosa, dan bertanggung jawab untuk menceritakan kebohongan dan kebenaran.

Jelas bahawa kenyataan "yang berbohong, jambul (ubun-ubun) berdosa" sesuai sepenuhnya dengan penjelasan di atas. Fakta ini, yang para saintis telah menemui dalam 60 tahun terakhir, dinyatakan oleh Allah dalam Al-Quran bertahun-tahun yang lalu.


“Kelahiran Menjadi Manusia”


Banyak pelbagai subjek disebutkan dalam Al-Quran dalam rangka menjemput orang untuk percaya. Kadang-kadang langit, kadang-kadang haiwan, dan kadang-kadang tanaman ditunjukkan sebagai bukti kepada manusia oleh Allah Subha-nahu-wa-taala.

Dalam banyak ayat, orang dihimbau untuk mengalihkan perhatian mereka untuk ciptaan mereka sendiri. Mereka sering diingatkan bagaimana manusia datang ke dunia, yang mementaskan ia telah melewati, dan apa bahan dasarnya adalah:

Firman Allah Taala: Kamilah yang telah menciptakan kamu (dari tiada kepada ada - wahai golongan yang ingkar), maka ada baiknya jika kamu percaya (akan kebangkitan kamu hidup semula pada hari kiamat). (Surah Al-Waqi`ah: 56: Ayah: 57)


Firman Allah Taala: Adakah kamu yang menciptakannya atau Kami yang menciptakannya? (Surah 56: Al-Waqi`ah: Ayah: 59)

Penciptaan manusia, dan aspek ajaib ini, ditekankan dalam banyak ayat yang lain. Beberapa item maklumat di dalam ayat-ayat ini sedemikian terperinci sehingga mustahil bagi orang yang hidup di abad ke-7 telah mengenal mereka.Beberapa di antaranya adalah sebagai berikut:

1. Manusia tidak diciptakan dari air mani keseluruhan, tetapi hanya sebahagian kecil dari itu (sperma).

2. Ini adalah laki-laki yang menentukan jenis kelamin bayi.

3. Embrio manusia melekat pada rahim ibunya seperti lintah.

4. Embrio berkembang di 3 kawasan gelap di rahim.

Orang yang hidup ketika Al-Quran diturunkan, untuk memastikan, tahu bahawa bahan dasar lahir adalah berkaitan dengan air mani laki-laki dipancarkan selama hubungan seksual. Dan fakta bahawa bayi itu lahir selepas tempoh 9 bulan jelas peristiwa diamati tidak menyeru penyelidikan lebih lanjut.

Namun, item maklumat hanya dikutip berada jauh di atas tingkat belajar daripada orang yang hidup pada waktu itu. Ini disahkan oleh ilmu pengetahuan abad ke-20.

Sekarang, mari kita pergi atas mereka satu per satu.


“Sebuah Sperma”
  
Selama melakukan hubungan seksual, 250 juta sperma dipancarkan dari laki-laki pada suatu masa. Sperma melakukan suatu perjalanan yang sukar dalam tubuh ibu sehingga mereka berjaya sampai ke ovum. Hanya keluar seribu 250 juta sperma berjaya mencapai ovum.

Pada akhir lomba ini lima minit, sel telur, setengah saiz sebutir garam, hanya akan membiarkan salah satu sperma masuk Ertinya, esensi manusia bukanlah semua sperma, tetapi hanya sebahagian kecil daripada itu. Hal ini dijelaskan dalam Al-Quran:


Firman Allah Taala: "Apakah manusia mengira ia akan dibiarkan tidak terkawal (dengan tidak diberikan tanggungjawab dan tidak dihidupkan menerima balasan)? (Surah Al-Qiyamah: 75: Ayat: 36)

Firman Allah Taala: Bukankah ia berasal dari air mani yang dipancarkan (ke dalam rahim)? (Surah Al-Qiyamah: 75: Ayat: 37)

Sebagaimana telah kita lihat, Al-Quran memberitahu kepada kita bahawa manusia tidak terbuat dari keseluruhan mani, tetapi hanya sebahagian kecil darinya. Bahawa tekanan khusus dalam kenyataan ini mengumumkan suatu fakta yang baru ditemui oleh ilmu pengetahuan moden adalah bukti bahawa kenyataan tersebut ilahi dalam asal.


Pada gambar atas, kita melihat air mani dikeluarkan ke dalam rahim. Hanya sperma sangat sedikit keluar dari 250 juta sperma dipancarkan dari laki-laki boleh dibuat ke ovum. Sperma yang akan membuahi telur keluar satu-satunya dari 1000 sperma yang telah berjaya bertahan hidup.

Fakta bahawa manusia tidak terbuat dari keseluruhan mani, tetapi hanya sebahagian kecil daripada itu, adalah berkaitan dalam Al-Quran dengan ungkapan, "setitis mani dikeluarkan".


“Campuran Sperma”

Air mani disebut cecair, yang mengandungi sperma, tidak terdiri dari sperma sahaja. Sebaliknya, itu adalah terdiri daripada campuran cecair yang berbeza. Cecair ini memiliki fungsi yang berbeza, seperti mengandungi gula yang diperlukan untuk menyediakan tenaga bagi sperma, meneutralkan asid di pintu masuk rahim, dan mencipta persekitaran yang licin untuk memudahkan gerakan sperma.

Cukup menarik, ketika air mani disebutkan dalam Al-Quran, fakta ini, yang ditemui oleh ilmu pengetahuan moden, juga disebut, dan air mani ditakrifkan sebagai cecair campuran:



Firman Allah Taala: Sesungguhnya Kami telah aturkan cara mencipta manusia bermulanya dari air mani yang bercampur (dari pati benih lelaki dan perempuan), serta Kami tetap mengujinya (dengan kewajipan-kewajipan); oleh itu maka Kami jadikan dia berkeadaan mendengar dan melihat. (Surah Al-'Insan 76: Ayat 2)

Dalam ayat lain, mani lagi-lagi disebut sebagai campuran, dan ditekankan bahawa manusia diciptakan daripada "ekstrak" dari campuran ini:



Firman Allah Taala: Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dengan sebaik-baiknya, dan dimulakanNya kejadian manusia berasal dari tanah;  (Surah As-Sajdah 32: Ayat: 7)


Firman Allah Taala: Kemudian Ia menjadikan keturunan manusia itu dari sejenis pati, iaitu dari air (benih) yang sedikit dipandang orang; (Surah As-Sajdah: 32: Ayat: 8)

Kata Arab "sulala", diterjemahkan sebagai "sari", ini bermakna bahagian yang mendasar atau terbaik dari sesuatu. Dengan Implikasinya baik, itu bererti "sebahagian daripada keseluruhan". Hal ini menunjukkan bahawa Al-Quran adalah firman Allah yang mengetahui kejadian manusia. Allah, Pencipta manusia.



JOIN theCLUB If ‘U’ Think ‘U’ Are the 18Group Of People! The GOLDMINE 1WORLD Community Should Render Back the trusts to those to Whom they Due: (@18 Group Of people) Poor People, Orphan, Single Mother, Single Father, Student, Low In Come, Jobless, Disable, Patient, Old Citizen, Prisoner, Bankruptcy, FARMER, Fishermen, RICH People, All RACES, All Country And All Government In theWhole WORLD. theWORLD for free! NewWORLDPrinciple:  ASSETProperty "It's NOT For SALE, It's Not For Bought, It's FREE!:  *Free House *Free Car *@Free Education: College, University. *@Free ELETRICAL GOODs: Air Con, PC Laptops, Home Theatre. *Free FURNITURE: Sofa Set, Bed Set, Sauna Bath, Kitchen Cabinet, Dining Table. Free Vacation: Around the WORLD, Holiday, HAJ, UMRAH, NOW EveryONE CAN Fly, Hotels. *Free Life Insurance: (Hospital, Funeral, Death, Pension).


SOLUTION: *Poverty Killer *Recession Killer  *Global Peace 
Be the First! JOIN 1WORLDCommunityForYOURCountry
Remember: 'U' Do Not Ask WHY 'U' Ask Why Not'